søndag 19. februar 2012

Fin de semana en Las Peñitas




Lørdag reiste jeg på hoteltur til Las Peñitas. Bergensgjengen hadde allerde tilbragt en natt der, så fredagen hadde jeg hele annen etg. for meg selv på Casa Santiago. Da skulle det egentlig leses, men jeg ble sittende å skravle med personalet på hostellet også lagde en meget god strawberry daquiri. Har kjøpt meg blender til 250 kr ;).
På Hotel Suyiapa som ligger på samme stranden som studiesenteret ligger bodde jeg på 3 mannsrom med aircondition. Det var behagelig helt til midt på natten da frosten kom. Har blitt ganske vant til å sove i 30 grader nå, så når temperaturen kryper under 25 grader, da er det fare for frostskader. Slo av hele greia jeg.
Hele lørdagen ble tilbragt på stranda, i vannet som holder ca 27 grader og på restauranten Las Rocas. Fikk smakt meg gjennom en del av det flytende reportoaret og syntes livet var meget bra der jeg satt med nye venner, bølgebrus, internasjonalt selskap og ABBA over høytalerene. Mens vi satt der og nøyt livet som "student" i Nicaragua kom flere barneselgere forbi med hjemmelagde smykker og kokos og peanøttkaker. Det oppfordres til at vi ikke må kjøpe noe av dem uten om i helgene, for da slutter de å gå på skolen for å heller gå langs stranda og selge skjellsmykker til turister. Noen av bergensjentene har blitt venner med surfegutta, så etter middagen ble vi invitert opp i hytta deres på Nica libre (Cuba libre) før vi satte kursen mot noe jeg trodde skulle være beachparty. Vi gikk gjennom en åpning etter å ha betalt vakta 25 cordobas, som forrøvrig var heavy loaded med en rimelig stor pistol. (Må også fortelle at jeg på veien bort fikk sitte på motorsykkelen til Donald the surferboy). Da vi kom inn ble vi møtt av blinkende discolys, lokale berusede tennåringer, sementgulv, spansktecnomusikk, stråtak, prosjektor med musikkvideo og en eim av ulovlig røyk. Baren var et hull i veggen, og der kunne man kjøpe nicalibre, øl, sigaretter og tyggis. Jeg valgte en nicalibre, men angret litt etterpå, for jeg bekymret meg litt for hva slags vann isbitene var laget av. Surfegutta forklarte også at her måtte man ikke ta i mot noe som helst flytende fra de lokale. Tror jeg var inne i ca 20 min før jeg fant ut at dette var verdt å få med seg som en opplevelse av hva lokalbefolkningen gjorde på lørdagskvelden, men ikke noe mer enn det. Vi endte opp på stranden utenfor hotellet. tror jeg kom til stjerne 134050302 før jeg gikk inn å la meg. Fantastisk stjernehimmel :D.
I morgen tidlig begynner vi med forelesning kl 7.30 med Sonja Kibsgaard. Det blir nok spennende. Har fritime med lunsj og bading mellom 11.30-15.15 og seminargruppe fra 15.15-17.
En annen artig liten ting her fra Nicaragua er at hvis man kræsjer med med bil eller kommer i en ulykke, så blir alle som er innvolvert fengslet i 24 timer. Det eneste måten å komme seg unna er å forlare politiet at man har vondt, for da kommer man på sykehuset istede.
Noen medstudenter var vitne til en ulykke der en mann falt av hesten sin og skadet seg i hode. Studentene som satt i en taxi som kjørte i nærheten ønsket at taxien skulle stoppe, fordi de ville hjelpe, men taxisjåføren sa NO NO! Grunnen er forklart over!
Har også tenkt å prøve og intervjue skjellselgerbarna om hva de drømmer om å bli når de blir store.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar