onsdag 29. februar 2012

Sånne hverdagslige ting







Kom hjem fra shoppingtur I hovedstaden Managua, og da hadde vi fått besøk av en hane på hostellet. Den lå og sov på bordet, og men ble fort vekket av alle som ville ta bilde av den. Hanekamp er veldig vanlig her i Nicaragua.
Hull i bakken.
For ca hver 100 meter på fortauet i Leon finner man et hull i bakken. Hullene er egentlig sluker eller kommelokk, bare at lokkene eller stålgitteret er stålet, for de kan fattige selge som stål og få en liten slant for. Hullen er som regel ca 20 cm dype, men noen kan vare ca en meter. Det lønner seg altså ikke å gå med nesen i sky, eller traske beruset i gatene i nattemørket.
Leon Viejo og La laguna del Tigre.
Sist fredag besøkte vi gamle Leon som står på Unescos verdensarvliste. Byen ble grunnlagt i 1524 av Francisco Hernández de Córdoba ( Cordoba heter mynten i Nicaragua).Det var ikke veldig mye å se annet enn ruiner. Byen ble ødelagt etter jordskjelv i 1610 etter mye seismik aktivitet i vulkanen Momotombo.
Momotombo
Jeg har tidligere sagt at jeg var ferdig med vulkanbestigning, men jeg gjorde det igjen. Denne gangen motsatt vei. Først ned og så opp.
La Laguna del Tigre er en 200 meter dyp vakker lagune i et vulkan krater. Det var fantastisk deilig å slenge seg uti vannet etter en lang og solfylt dag.
Mat og drikke
Mulig jeg kan trille hjem. Utrolig mye god og billig mat her. Jeg/vi går ofte ut å spiser. Både fordi jeg er meget matinteressert og fordi det er lettvint. Søndag var jeg på Terazza Mediterano, en av Leons finere restaurenter. For under 125 kr spiste og drakk jeg 1 strawberry daiquiri, 2 glass vin, pepperbiff med tilbehør og frultsalat med is. Mye nytelse for en billig penge!
Hva skjer?
Lørdag reiser jeg til Mangroveskogen. Det var meningen jeg skulle overnatte, men det var overbooket. Her bor det krokodiller og mange fugler.
Tenkte jeg skulle bestille helgetur til Corn island fra 8.-11.mars. Det er en øy i Caribien.
5. mars begynner 3 ukers praksis i barnehagen. Jeg skal i en privat barnehage med barn fra 3-5 år. Har blitt fortalt at det er en førskolelærer pr ca 50 barn. vi en gruppe på 8 delt på 2 skal være der 3 timer hver dag. det blir nok høydepunktet på oppholde her i Leon. Jeg prøver å ikke lage meg noen forventninger, men er utrolig spent.
Nettet ville ikke laste opp flere bilder, så de må komme senerer, men kommer stadig nye bilder på facebook.
Må og si at innimellom alle opplevelsene, så studeres det og er på forelesninger 3-4 dager i uka + seminar grupper 2 ganger i uka og har stadig en oppgave å skrive på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar