søndag 12. februar 2012

Primera semana en Leon

Det er nå 9 dager siden jeg reiste fra kalde Norge. Her i Leon er det bare varmt. Før øyeblikket står det 32.2 på min medkjøpte temperaturmåler fra Biltema. Det føles som jeg har vært borte lenge. Veldig mye har skjedd på de få dagene.
Dagene begynner tidlig. Blir vekket av byalarmen som går kl 6 og så er det frokost i felleskap.Vi blir hentet i buss hver dag kl 8, og kjørt ut til Casa Elisabeth der vi har ped. forelesninger frem til 12.00.

Derfra blir vi kjørt til Kulturstudiers studiested på stranda.
Der er det lunsj og muligheter
for bading og et fint sted for pensumlesing. To dager i uka har vi seminargrupper på ettermiddagen. Da er vi delt opp i 3 grupper med 12 pers.
Til nå har vi jobbet mye med å bli kjent med hverandre. Vi har snakket mye om
forventninger til studiet, forventninger til foreleserne og hverandre. Hvilke
erfaringer vi har og hva vi kan bidra med for å få et godt læringsmiljø.
Fredag morgen var det introdag. Vi har lært om Nicaraguas historie, politik, kultur også kom det noen og spillte gitar og sang for og med oss. Fredag kveld var det kulturstudier velkomstfest. Masse god mat, mange festglade og dansende mennesker. Jeg satt meg ved bordet til personalet på hostellet vårt. Fikk snakket masse spansk, og jeg er slettes ikke så værst, eller jeg klarer å gjøre meg forstått (hjelper med Mojitos som er alt for billige). Spansk er mye lettere å forstå enn å snakke selv. Vi endte opp på nattklubben Iguana. Der var det veldig varmt og det hjelp jo ikke på varmen at på alle kanter gnei nicaguttene seg tett inntil meg ;).
Hotel San Cristobal var stedet for å kjøle ned kroppen lørdag.
Søndagsturen gikk til Cerra Negro. Den yngste aktive vulkanen(2345 ft ca 749 m) på dette kontinentet tror jeg Rigo sa. Jeg må innrømme at jeg gruet meg til turen. Jeg er jo ikke akkurat spesialist på oppoverbakker. Men jeg KOM OPP!!! Og er meget stolt at det :) Fantastisk utsikt! Vi løp ned hele vulkanen. Kjempe gøy! Det er de som aker og står på brett ned også. En sikkelig gærning har sykla ned. Filmen ligger på Youtube.
Vi ble veldig møkkete, og da er passer det utmerket at det ikke var vann i dusjen ;).

2 kommentarer:

  1. Høres fantastisk ut alt sammen Kristin :)

    SvarSlett
  2. Spennende. Så mange flotte opplevelser på kort tid. Klem fra meg

    SvarSlett